Gesprekken opnemen in de spreekkamer

KNMG-handreiking opnemen van gesprekken

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Veel artsen maken wel eens mee dat een patiënt een gesprek wil opnemen. Een geluidsopname kan de zorgverlening ondersteunen en patiënten grip geven op het zorgtraject. Tegelijk kan het maken van een geluidsopname ook ongemakkelijk voelen en het gesprek beïnvloeden. Wat zijn de regels en hoe hiermee om te gaan?

De KNMG-handreiking biedt artsen handvatten om het opnemen van gesprekken door patiënten op een goede manier te integreren in de praktijk. Een korte visuele weergave vindt u in de infographic.

Belangrijkste punten:

  • Patiënten mogen volgens de wet een gesprek met een arts voor privégebruik opnemen.
  • Zij hoeven dit niet vooraf te melden, maar het komt de verstandhouding ten goede als dit wel gebeurt. Ook de Nederlandse Patiëntenfederatie draagt dit uit.
  • Een open, uitnodigende houding van de arts verlaagt de drempel en kan heimelijke opnames voorkomen. Denk aan een aankondiging in de wachtkamer over het opnemen van gesprekken.
  • Zo ontstaat ruimte om samen te bespreken welke behoefte de patiënt heeft en welke informatieoverdracht hier het beste bij past. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een samenvatting van het gesprek aan het eind van het consult.
  • Openbaarmaking van een geluidsopname, bijvoorbeeld via sociale media, mag alleen als de arts hiermee heeft ingestemd.

[/vc_column_text][vc_tta_accordion active_section=”0″][vc_tta_section title=”1. Onderzoek de behoefte achter de vraag” tab_id=”1509006529738-da7d5499-7e0f”][vc_column_text]Als een patiënt het gesprek wil opnemen, dan kun je dat niet weigeren. Toch is het ook van belang om te vragen waarom iemand dat wil. Het kan zijn dat er een andere vraag achter zit. Mogelijk wilde een naaste van de patiënt bij het consult zijn, maar was die op dat moment verhinderd. Je kunt dan voorstellen om een afspraak te maken waar die persoon wel bij aanwezig kan zijn. Misschien wordt ook in de behoefte van de patiënt voorzien als alleen de samenvatting van het consult wordt opgenomen.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”2. Meld open en eerlijk dat patiënten het gesprek mogen opnemen” tab_id=”1509006529788-6fefa651-722e”][vc_column_text]Meld op de website of in de spreekkamer dat patiënten het gesprek kunnen opnemen, maar alleen voor privégebruik. Een consult mag dus bijvoorbeeld niet via social media worden verspreid. Door hier open over te zijn, voorkom je dat een patiënt het gesprek stiekem opneemt.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”3. Zie het opnemen als opstapje voor een volgend gesprek” tab_id=”1509006635313-daa81054-975b”][vc_column_text]Het opnemen van een gesprek kan voor de arts zelf ook wat opleveren. Je kunt er namelijk nog eens op terugkomen bij de patiënt: ‘U heeft het gesprek de vorige keer opgenomen. Heeft u of een naaste van u naar aanleiding daarvan nog vragen?’ Dan gebruik je het als  opstapje om het gesprek verder te brengen en om samen met de patiënt tot beslissingen te komen.[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][vc_column_text]

KNMG downloads

Artikel in Medisch Contact ‘Toen bleek het gesprek te zijn opgenomen…’

Bron: www.knmg.nl[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]